Resumen:
ESPOL performs a management of its business processes in order to automate them. BPM (Business Process Management) is a business management approach oriented to systematically optimize the results of an organization guaranteeing effective and efficient processes. An import
ant step in any BPM project is the modeling and design of the business processes. This article focuses on the description, modeling and redesign of business processes 'Homologation of Subjects' and 'Teaching and Learning' of ESPOL. Both processes were modeled according to the BPMN standard
using the software tool WebRatio. BPMN (Business Process Model and Notation) is the standard de facto used for modeling business processes. Specifically, for each business process is generated a model that describes the current state of implementation ("as is" model) and then
it is generated a second model corresponding to an improvement proposal ("to be" model) based on new requirements. All the information corresponding to these business processes was collected through official documents, regulations, interviews and meetings with people involved in these processes.
Descripción:
La ESPOL realiza una gestión de sus procesos de negocio (BPM, del inglés Business Process Management) con la finalidad de automatizarlos. BPM es un enfoque de gestión de negocio orientado a optimizar de forma sistemática los
resultados de una organización garantizando procesos efectivos y eficientes. Una etapa importante en todo proyecto BPM es el modelamiento y diseño de los procesos de negocio. El presente artículo se enfoca en la descripción, modelamiento y rediseño de los procesos de negocio ‘Convalidación de Materias’ y ‘Enseñanza y Aprendizaje’ de la
ESPOL. El modelamiento de ambos procesos se realizó con el estándar BPM
N empleando la herramienta de software WebRatio. BPMN (del inglés Business Process Model and Notation) es el estándar de facto que se utiliza para modelar procesos de negocio. Específicamente, para cada proceso de negocio se genera un modelo que describe su estado actual de ejecución (modelo “as is”) para luego generar un modelo correspondiente a una propuesta de mejora (modelo “to be”), en base a nuevos requerimientos. Toda la información recopilada correspondiente a dichos procesos de negocio se la obtuvo por medio de documentación oficial, reglamentos vigentes, entrevistas y reuniones con personas involucradas a estos procesos.