Resumen:
This paper aims to design, model and redesign processes from ESPOL´s Student Services Department (UBEP) regarding academic activities such as managing scholarships, calculation of socio economic factors and cancellation of registrations because of domestic calamity. For this purpose, a methodology called business process management (BPM) will be used, including a graphical notation called BPMN
for modeling the business processes. The tool we used to model the processes is WebRatio, which allowed us to visualize the interaction of each task or activity performed by each of the processes.
Descripción:
El presente trabajo tiene como finalidad diseñar, modelar y rediseñar los procesos de la Unidad de Bienestar Estudiantil y Politécnico (UBEP) referente a actividades académicas tales como: gestionar becas, cálculo de factores socio económicos y anulación de registros por calamidad doméstica. Para tal efecto, se utilizará una metodología de gestión de procesos llamada BPM, incluyendo una notación gráfica para modelar procesos llamada BPMN. La herramienta que ayudó a modelar los procesos es WebRatio, la cual nos permitió visualizar la interacción de cada tarea o actividad que realiza cada proceso.