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Numerical Hull Resistance Calculation of a Catamaran using OpenFOAM

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dc.contributor.advisor Paredes, Rubén, director
dc.contributor.author Hurtado Bustos, Diana Stephany
dc.creator Espol
dc.date.accessioned 2019-12-05T19:27:34Z
dc.date.available 2019-12-05T19:27:34Z
dc.date.issued 2019-12-05
dc.identifier.citation Hurtado Bustos, Diana Stephany (2016). Numerical Hull Resistance Calculation of a Catamaran using OpenFOAM. Trabajo final para la obtención del título: Ingeniero Naval Espol FIMCBOR, Guayaquil. 114
dc.identifier.uri http://www.dspace.espol.edu.ec/xmlui/handle/123456789/48462
dc.description An accurate estimation of ship resistance is essential for the selection of the engines to achieve the required speed of navigation. In traditional ships, resistance is decomposed in frictional and wave components. In addition, for catamarans the interaction between its hulls has to be considered. In the present study, numerical resistance predictions using OpenFOAM were performed considering the Cormorant Evolution Catamaran, which provides travel services in the Galapagos Islands. These predictions were compared with experimental data published by Chávez and Lucín [1] and with systematic series [2]. Simulations were made at model scale of 2 [m] in two load conditions, considering demi and twin hull (S=0.56 [m]) configurations, following the experimental procedure done in [1]. A mesh convergence study was performed with 3 different meshes for V=1.05 [m/s] at Light Condition (T=0.086 [m]). The converged mesh, with 1 million of cells approximately
dc.description.abstract Una estimación precisa de la resistencia del buque es esencial para la selección de los motores necesarios para alcanzar la velocidad de navegación requerida. En los buques tradicionales, la resistencia se descompone en componentes de fricción y oleaje. Además, en los catamaranes, debe considerarse la interacción entre sus cascos. En el presente estudio, se realizaron predicciones numéricas de resistencia utilizando OpenFOAM considerando el catamarán Cormorant Evolution, que presta servicios turísticos en las Islas Galápagos. Estas predicciones se compararon con datos experimentales publicados por Chávez y Lucín [1] y con series sistemáticas [2]. Se realizaron simulaciones a escala de modelo de 2 [m] en dos condiciones de carga, considerando configuraciones de semicasco y bicasco (S = 0,56 [m]), siguiendo el procedimiento experimental descrito en [1]. Se realizó un estudio de convergencia de malla con tres mallas diferentes para V = 1,05 [m/s] en condiciones de luz (T = 0,086 [m]). La malla convergente, con aproximadamente un millón de celdas.
dc.format application/pdf
dc.format.extent 114
dc.language.iso spa
dc.publisher ESPOL. FIMCM: Naval
dc.rights openAccess
dc.subject Barcos-Resistencia y Estabilidad
dc.subject Calculo Estructural (Mecánica)
dc.subject Catamarán
dc.title Numerical Hull Resistance Calculation of a Catamaran using OpenFOAM
dc.type bachelorThesis
dc.identifier.codigoespol D-CD76510
dc.description.city Guayaquil
dc.description.degree Ingeniero Naval


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