Resumen:
The traffic interchange located at km 10 of the Samborondón – Salitre – La Aurora
Road in the Daule canton, Guayas province, is experiencing high traffic congestion because
its current design does not meet the demand for vehicles resulting from the increase in urban
and commercial development in the sector. The objective of the project is to redesign the
entrance and exit branches of the traffic interchange using geometric design standards,
circulation capacity and vehicular risk assessment, to reduce traffic accidents and high traffic
congestion in the area. For its execution, field work was carried out corresponding to the
topographic survey with RTK equipment, vehicle gauging and soil tests in the laboratory. In
addition, digital tools were implemented for the preparation of plans and budgets. The results
obtained correspond to the flexible pavement structure according to AASHTO 93 regulations,
geometric design according to NEVI-12 regulations and MOP 2003 Geometric Design
Standards for Roads, and signage according to RTE INEN 004 – 2011. Finally, a proposal is
presented for the redesign of the branches of the traffic distributor, ensuring the safety of
drivers and pedestrians, in accordance with current regulations and applied engineering
criteria.
Keywords: Flexible pavement, signage, topographic survey, vehicle capacity,
environmental impact.
Descripción:
El distribuidor de tránsito ubicado en el km 10 de la vía Samborondón – Salitre – La
Aurora del cantón Daule, provincia del Guayas, presenta un alto congestionamiento vehicular
debido a que su diseño actual no satisface la demanda de vehículos producto del aumento
urbanístico y comercial del sector. El objetivo del proyecto es rediseñar los ramales de entrada
y salida del distribuidor de tránsito utilizando normativas de diseño geométrico, capacidad de
circulación y evaluación de riesgos vehiculares, para la reducción de accidentes de tránsito y
alto congestionamiento vehicular por la zona. Para su ejecución, se realizó trabajo de campo
correspondiente al levantamiento topográfico con equipo RTK, aforo vehicular y ensayos de
suelo en laboratorio. Además, se implementó herramientas digitales para la elaboración de
planos y presupuesto. Los resultados obtenidos corresponden a la estructura de pavimento
flexible según normativa AASHTO 93, diseño geométrico conforme normativa NEVI-12 y
Normas de Diseño Geométrico de Carreteras del MOP 2003, y señalización según RTE INEN
004 – 2011. Finalmente, se presenta una propuesta para el rediseño de los ramales del
distribuidor de tránsito, procurando la seguridad de los conductores y peatones, de acuerdo con
normativas vigentes y criterio ingenieril aplicado.