Resumen:
This project focuses on the optimization of communication in vehicular networks in dense urban environments through the evaluation of routing protocol performance. Channel congestion and instability in data transmission affect road safety and traffic management, making it necessary to analyze efficient protocols that minimize these problems. The objective is to identify the most suitable protocol in terms of latency, packet delivery ratio (PDR), and throughput.
To achieve this, a simulation environment was implemented in OMNeT++, integrated with SUMO and using VEINS and INET, frameworks designed for vehicular network simulation and the evaluation of communication protocols. The AODV and DYMO protocols were evaluated in a vehicular network of 50 vehicles in urban scenarios. The simulations considered different levels of vehicular density, and the collected data were analyzed and compared, allowing for a rigorous evaluation of both protocols' performance.
The results showed that AODV provides greater stability in data transmission, lower latency, and higher throughput compared to DYMO, which has significant control overhead in high-density networks. In conclusion, AODV is established as a more efficient option for urban vehicular networks, contributing to improved communication and safety in intelligent transportation systems.
Keywords: vehicular networks, routing, AODV, DYMO, throughput
Descripción:
Este proyecto aborda la optimización de la comunicación en redes vehiculares en entornos urbanos densos mediante la evaluación del desempeño de protocolos de enrutamiento. La congestión en el canal y la inestabilidad en la transmisión de datos afectan la seguridad vial y la gestión del tráfico, por lo que se justifica la necesidad de analizar protocolos eficientes que minimicen estos problemas. El objetivo es identificar el protocolo más adecuado en términos de latencia, tasa de entrega de paquetes (PDR) y throughput.
Para ello, se implementó un entorno de simulación en OMNeT++, integrado con SUMO y haciendo uso de VEINS e INET, frameworks diseñados para la simulación de redes vehiculares y la evaluación de protocolos de comunicación. Se evaluaron los protocolos AODV y DYMO en una red vehicular de 50 vehículos en escenarios urbanos. Las simulaciones consideraron distintos niveles de densidad vehicular y los datos recolectados fueron analizados y comparados, permitiendo una evaluación rigurosa del desempeño de ambos protocolos.
Los resultados indicaron que AODV ofrece mayor estabilidad en la transmisión de datos, menor latencia y mayor throughput en comparación con DYMO, el cual presenta una sobrecarga de control significativa en redes de alta densidad. En conclusión, AODV se establece como una opción más eficiente para redes vehiculares urbanas, contribuyendo a mejorar la comunicación y la seguridad en sistemas de transporte inteligente.