Resumen:
For a mobile operator every second its network is not in service represents a financial loss due to the charges that cannot be billed to customers. More over, the impact is even greater from the side of the customers which might result in sues and fines for the suspension of the service the operator offers. This project was created in response to the need for mobile phone companies to immediately obtain information for economic analysis when partial or total cellular network failures occur. Identifying these incident(s) is a crucial step to take actions to prevent, correct and even avoid such failures. The project objective is to design, create and implement an information cube with Oracle (Oracle Warehouse Builder) technology to identify the impact that occurs when a cell phone network goes down. With the data processed in such cube we can obtain approximate values that show what the company did not receive by making a comparison between the time the network was disabled and a similar time where the network had been functioning properly.
Descripción:
Para una operadora celular cada segundo en que su red de telefonía no está en servicio significa un perjuicio económico por los valores que no pueden facturar, sin mencionar el impacto que representa en sus abonados, acarreando demandas y multas por la suspensión del servicio que ofrece. El presente proyecto nace como respuesta a la necesidad de las empresas telefónicas de obtener de manera inmediata la información para el análisis económico producto de fallos parciales o totales de la red de telefonía celular. Ya que al identificar él o los incidentes ocurridos se pueden tomar acciones de prevención y/o correcciones para evitar dichos fallos. El objetivo del proyecto es diseñar, crear e implementar un cubo de información con la tecnología Oracle (Oracle Warehouse Builder) para identificar el impacto que se produce cuando una red de telefonía celular deja de funcionar. Con los datos procesados en dicho cubo se pueden obtener valores aproximados de lo que dejó de percibir la empresa, haciendo una comparación entre el tiempo que estuvo inhabilitada la red y un tiempo similar
donde la red hubiera estado funcionando correctamente.