Abstract:
This article summarizes how to solve problems related to the adopting a CRM system in a banking institution located in the city of Guayaquil. In September 2011, the Microsoft Dynamics CRM system was put into production with customers of banking “retail” and the following year with customer of banking “business”. Initially, the system had the full attention of the official account, but later the system was no longer used. The disuse of the system troubled bank management since it has invested to acquire CRM.
With this background, the area of Quality and Trade Efficiency proposed a project that promotes the use of the system, focusing on the adoption of CRM as organizational culture. This project was divided into three phases: interviews with users at different hierarchical levels, approach and implementation of system improvements and training.
As a result of the project; users improved and increased income opportunities for product sales of active (loans and foreign trade) and passive (accounts and investments), activities (visits, emails and calls to customers) and campaign management. In this way, users focused their work around the customer, displaying all information provided by the Vision 360 CRM functionality, facilitating the exploration, deepening, retaining and attracting new customers.
Description:
Este artículo resume como resolver problemas relacionados con la adopción de un sistema CRM en una institución bancaria ubicada en la ciudad de Guayaquil. En septiembre 2011, el sistema Microsoft Dynamics CRM fue puesto en producción con los clientes de la banca “personas” y al siguiente año con los clientes de la banca “empresarial”. Al inicio, el sistema contó con toda la atención de los oficiales de cuenta, pero posteriormente el sistema dejó de ser utilizado. El desuso del mismo preocupó a la gerencia del banco ya que se había realizado una fuerte inversión para adquirir el CRM.
Con este antecedente, el área de Calidad y Eficiencia Comercial planteó un proyecto que impulse el uso del sistema, enfocándose en la adopción del CRM como cultura organizacional. Este proyecto se dividió en tres fases: entrevistas con los usuarios a diferentes niveles jerárquicos, planteamiento e implementación de mejoras al sistema y capacitación al personal.
Como resultado del proyecto; los usuarios mejoraron e incrementaron el ingreso de oportunidades de ventas de productos del activo (préstamos y comercio exterior) y pasivo (cuentas e inversiones), actividades (visitas, correos electrónicos y llamadas a clientes), y la gestión de campañas. De esta forma, los usuarios enfocaron su trabajo alrededor del cliente, visualizando toda la información provista por la funcionalidad Visión 360 del CRM, facilitando así la prospección, profundización, retención y captación de nuevos clientes.