Abstract:
This article describes the creation of a Web system to be used in ESPOL
classrooms, which the professors can use to create formative evaluations. A research was conducted about the objectives of formative evaluations in the teaching-learning process. After this, the current technologies that allow the creation of quick evaluations were researched, and from their problems and limitations, a new system was created. This system was used in three classrooms in ESPOL, and after the students used it, they filled a survey that measured the easiness, utility and satisfaction about the system. After analyzing the results, it was found that more than 50% of the students found the system easy to use and found it useful for the classroom, and therefore it was concluded that most of the students were satisfied with it. The present work suggests future studies that could be made with the created system
Description:
El presente artículo describe la elaboración de un sistema Web para ser utilizado en clases de ESPOL, con el cual los profesores pueden crear evaluaciones formativas. Se realizó una investigación sobre los objetivos de las evaluaciones formativas en el proceso de la enseñanza-aprendizaje. Luego, se investigaron las tecnologías existentes que permiten la toma rápida de evaluaciones, y a partir de sus problemas y limitantes, se desarrolló un nuevo sistema. Éste fue utilizado en tres salones de clases de ESPOL, y luego de que los estudiantes lo usaron, se los encuestó para medir la facilidad, utilidad y satisfacción sobre el sistema. Al analizar los resultados, se encontró que más del 50% de los estudiantes encontraron al sistema fácil de usar y lo encontraron útil para el salón de clases, y por ello, se concluyó que la mayoría
de los estudiantes se encontraron satisfechos con el mismo. El trabajo actual sugiere estudios futuros que podrían realizarse con el sistema laborado.