Abstract:
Due to changes proposed by the actual government, Central Bank of Ecuador’s CEO relocated staff of the Recovery and Liquidation of Closed Banks department that worked in the main building of the institution, which is located in the intersection of 9 de Octubre Ave. and Pichincha St. With this requirement, System Engineering and Communications staff was asked to give the proper technic solution in the way that it maintains the same level of quality of service that the relocated staff needs.
Physical optical fiber link was discarded because of the existent difficulties of the banking zone, where both buildings are located. The best option was to implement a wireless link, considering that a line of view and unsaturated available frequency was existent in this zone. After defining the device that best adjust to the requirement, which considered: quantity of users, transactional systems, internet access, institutional email, which the staff must keep using; required answer time, wireless link
security and transmitted information security; the staff proceeded to make the field tests and penetration tests that confirmed the quality of the service that the staff were experiencing with an acceptable answer time. The system was implemented to link the 4th floor of the Central Bank main building (Data Center,) with the 11th floor of the Ex Previsora building, for later implement a second ling between Data Center with the 16th floor of the Ex Previsora building, this justified by the staff increment. Both links were configured as crossed backup in case of failure of either of the communication devices.
Description:
Debido a cambios propuestos por el Gobierno actual, el Gerente General del Banco Central del Ecuador, reubicó personal que laboraba en las oficinas ubicadas en el edificio principal ubicado en 9 de Octubre 200 y Pichincha, donde el departamento de Recuperación y Liquidación de la Banca Cerrada Guayaquil cumplía sus funciones. Ante este requerimiento, se le solicitó al personal de Ingeniería de Sistemas y Comunicaciones dar la solución técnica que mantenga el nivel de servicio de los funcionarios que fueron reubicados. Se descartó las opciones de realizar un enlace físico con fibra óptica, por las dificultades que existían en el sector bancario donde se encuentran los edificios; la opción viable fue la de implementar un enlace inalámbrico
considerando que existía línea de vista y frecuencia disponible no saturada en el sector. Luego de definir el dispositivo que se ajustaba al requerimiento, en el que se consideró: la cantidad de usuarios reubicados, los sistemas transaccionales, el acceso a internet y correo institucional, a los que los usuarios debían seguir teniendo acceso; tiempo de respuesta requerido, seguridad del enlace inalámbrico, seguridad de la información trasmitida, se procedió a realizar las pruebas de campo y penetración que confirmaron la calidad de servicio recibido por los usuarios con tiempo de respuesta aceptable. El sistema se implementó para enlazar piso cuarto del edificio principal del Banco Central (Centro de Datos) con el piso undécimo del edificio Ex Previsora, para luego realizar un segundo enlace entre el Centro de Datos, ubicado en el edificio principal del Banco Central con el piso decimosexto del edificio Ex Previsora, justificado por el incremento de personal. Configurando los enlaces como contingencia cruzada, en caso de falla de alguno de los dispositivos de comunicación.