Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/66080
Title: Realización de un documental acerca de la adicción a los videojuegos en niños y adolescentes en Ecuador
Authors: Rizzo Donoso, Joel Elías
Mejía Luna, Jacqueline, Director
Keywords: adicción
videojuegos
documental
salud mental
proyecto audiovisual
Issue Date: 16-Apr-2025
Publisher: ESPOL.FADCOM
Citation: Rizzo Donoso J.E. (2023). Realización de un documental acerca de la adicción a los videojuegos en niños y adolescentes en Ecuador [Proyecto integrador] Escuela Superior Politécnica del Litoral
Abstract: The present project comprehensively addresses the creation of a documentary short film that explores the issue of video game addiction, a matter of great relevance in contemporary society. Particularly emphasized is the growing concern about this situation, especially among the youth population in Ecuador. To carry out this project, various techniques and resources were employed, such as real-time documentation of a case of addiction, in-depth interviews with healthcare professionals, and personal testimonies from those affected. In terms of audiovisual production, lightweight and easily transportable equipment was used to gather multiple sessions of audiovisual content. Through careful narrative construction, this material becomes the key element for a thorough understanding of the addressed topic. The results obtained provide valuable insights from both individuals closely involved in the treatment of video game addiction and those directly affected. The strengths of the project are identified in the accessibility of the project's production, highlighting the authenticity of the captured experiences, and acknowledging some technical challenges overcome. The importance of the work developed in the current context is underscored, contributing to awareness about video game addiction. Furthermore, the project's potential in future initiatives is projected, emphasizing the ability to overcome challenges and the technical feasibility of the methodological approach. Keywords: addiction, video games, documentary, mental health, audiovisual project
Description: El presente proyecto aborda integralmente la creación de un cortometraje documental que explora la problemática de la adicción a los videojuegos, una cuestión de gran relevancia en la sociedad contemporánea. Se destaca particularmente la creciente preocupación por esta situación, especialmente entre la población juvenil ecuatoriana. Para llevar a cabo este proyecto, se emplearon diversas técnicas y recursos, como la documentación en tiempo real de un caso de adicción, entrevistas a profundidad con expertos profesionales de la salud y testimonios personales de los afectados implicados. En términos de producción audiovisual, se aprovecharon equipos livianos y de fácil transporte para recopilar múltiples sesiones de contenido audiovisual. Este material, mediante una cuidadosa construcción narrativa, se convierte en el elemento clave para comprender a fondo el tema abordado. Los resultados obtenidos ofrecen valiosas perspectivas tanto de individuos cercanos al tratamiento de la adicción a los videojuegos como de aquellos que se ven directamente afectados. Las fortalezas del proyecto se identifican en la accesibilidad de la producción del proyecto, resaltando la autenticidad de las experiencias capturadas y reconociendo algunos desafíos técnicos superados. Se subraya la importancia del trabajo desarrollado en el contexto actual, contribuyendo a la concienciación sobre la adicción a los videojuegos. Además, se proyecta el potencial del proyecto en futuras iniciativas, destacando la capacidad para superar desafíos y la viabilidad técnica del enfoque metodológico.
URI: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/66080
metadata.dc.identifier.codigoproyectointegrador: ARTE-456
Appears in Collections:Tesis de Producción para Medios de Comunicación

Files in This Item:
File SizeFormat 
T-115347 ARTE-456 RIZZO DONOSO.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.