Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65800
Title: Diseño de un controlador para el seguimiento de trayectorias de un vehículo autónomo no tripulado de Ala Rotatoria.
Authors: Carranco Herrera, Andrés Marcelo
Cajo Diaz, Ricardo Alfredo, Director
Keywords: Controlador de trayectoria
Vehículo autónomo
Dron de ala rotatoria
AirSim
Red neuronal
Seguimiento de trayectorias
Inteligencia artificial
Simulación de vuelo
Optimización de controladores
Issue Date: 11-Apr-2025
Publisher: ESPOL.FIEC
Citation: Carranco Herrera A.M. (2024). Diseño de un controlador para el seguimiento de trayectorias de un vehículo autónomo no tripulado de Ala Rotatoria. [Proyecto de Titulación]. Escuela Superior Politécnica del Litoral.
Abstract: This report presents the design of a controller for trajectory tracking of an unmanned autonomous rotary-wing vehicle. The goal is to optimize the accuracy and stability in trajectory tracking, overcoming the limitations of the pre-existing internal controller in the AirSim simulator. Several scripts were developed in Visual Studio Code, including one for generating random trajectories and another for tracking these trajectories using the internal controller of AirSim. Additionally, a neural network was designed and trained to complement and improve the performance of this controller. The results demonstrated that the integration of the neural network optimized the accuracy and stability of the drone's trajectory tracking, surpassing the limitations of the pre-existing internal controller. Implementing a neural network as a complement to the control system significantly improves the performance of the autonomous vehicle in terms of accuracy and stability in trajectory tracking. Keywords: Trajectory controller, autonomous vehicle, rotary-wing drone, AirSim, neural network, trajectory tracking, artificial intelligence, flight simulation, controller optimization.
Description: Este informe presenta el diseño de un controlador para el seguimiento de trayectorias de un vehículo autónomo no tripulado de ala rotatoria. El objetivo es optimizar la precisión y estabilidad en el seguimiento de trayectorias, superando las limitaciones del controlador interno preexistente en el simulador AirSim. Se desarrollan varios scripts en Visual Studio Code, incluyendo uno para la generación de trayectorias aleatorias y otro para el seguimiento de estas trayectorias mediante el uso del controlador interno de AirSim. Además, se diseña y entrena una red neuronal con el propósito de complementar y mejorar el desempeño de dicho controlador. Los resultados obtenidos demostraron que la integración de la red neuronal optimizó la precisión y estabilidad del seguimiento de trayectorias del dron, superando las limitaciones del controlador interno preexistente. La implementación de una red neuronal como complemento del sistema de control mejora significativamente el rendimiento del vehículo autónomo en términos de precisión y estabilidad en el seguimiento de trayectorias.
URI: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65800
metadata.dc.identifier.codigoproyectointegrador: POSTG100
Appears in Collections:Tesis de Maestría en Automatización y Control

Files in This Item:
File SizeFormat 
T-115098 POSTG100 CARRANCO ANDRES.pdf909.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.